Geplaatst op
Conversie optimalisatie is een onderdeel van je online marketing strategie waarmee je nog meer uit je klant haalt. Het binnenkrijgen van bezoekers is de eerste stap, maar vervolgens moet je deze bezoekers oom nog zien om te zetten in conversies zoals bestellingen, offertes of downloads. Wij geven je verschillende tips om de conversie van je (huidige) bezoekers te verbeteren.
Kijk verder dan je A/B-tests
A/B tests moeten passen in een grotere optimalisatiestrategie met specifieke, meetbare en haalbare doelen. Het uitvoeren van willekeurige tests in de hoop op een positieve conversie correlatie, verspilt tijd en middelen. Een slimmere, meer geconcentreerde benadering, met een uitgestippelde tijdlijn van tests helpt je meer inzicht te geven in de daadwerkelijke effecten van je test.
Doe meer onderzoek
In plaats van algemene wijzigingen aan te brengen, kun je je richten op een specifiek deel van de website dat verkeer ontvangt en een paar aanpassingen doen om uw conversieresultaten te verbeteren. Als een pagina al bezoekers krijgt, heb je waarschijnlijk een betere steekproefgrootte om de effectiviteit van nieuwe aanpassingen te evalueren. Zodra je weet wat werkt, kun je het toepassen op andere delen van de site.
Wees niet bang voor grote aanpassingen
Focus met CRO-experimenten op variabelen die een fundamentele invloed hebben op de manier waarop bezoekers met je site omgaan. Het kan interessant zijn om te weten of het waarschijnlijker is dat er op een groene of blauwe knop wordt geklikt. Maar deze kennis geeft waarschijnlijk geen significant inzicht in het consumentengedrag buiten dat ene kleurtje. Het veranderen van het formaat of de opties van het navigatiemenu zal daarentegen direct van invloed zijn op de customer journey en ervaring van de gebruiker.
Concentreer je op de gebruiker
Vergeet niet dat de gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker altijd centraal blijft staan. Een goed ontworpen website kunnen de conversiepercentages zelf al aanzienlijk verhogen. Probeer jezelf zo vaak mogelijk in de schoenen van de klant te plaatsen. Sommige ideeën zijn in theorie goed, maar in de praktijk minder goed; het is belangrijk om zowel gemak als functionaliteit te leveren.