Geplaatst op
Het is belangrijk om bepaalde stappen te volgen om de succesvolle verkoop van uw bedrijf te verzekeren.
U moet heel wat beslissingen nemen en stappen volgen wanneer u overweegt uw bedrijf te verkopen. Hoe vindt u een koper die de waarde inziet van wat u zo hard hebt opgebouwd? Of uw bedrijf nu een groot succes is, u naar een andere onderneming overgaat, u besloten hebt met pensioen te gaan of andere levensomstandigheden u onder druk zetten, de verkoop van uw bedrijf vergt veel voorbereiding, huiswerk en geduld.
Hieronder vindt u de stappen die u moet volgen om aan dit spannende proces te beginnen, evenals enkele veelgestelde vragen die ondernemers hebben over de grote verkoop.
1. Bepaal de waarde van uw bedrijf.
De eerste en belangrijkste stap is om precies te weten hoeveel geld uw bedrijf waard is. Dit kan ingewikkeld zijn, aangezien het gaat om inkomsten, uitgaven, schulden en andere verantwoordelijkheden die uw bedrijf in de loop der jaren kan hebben verworven. Daarnaast is er de motivatie van de verkoper: als het bijvoorbeeld een concurrent is die u wil overnemen om zijn marktaandeel te vergroten, is hij misschien bereid meer te betalen.
Er zijn verschillende methoden om de waarde van uw bedrijf te bepalen, waaronder de volgende:
Activamethode, waarbij het verschil tussen activa en passiva wordt berekend
Marktmethode, waarbij concurrenten en andere verkopen worden geëvalueerd om een globaal cijfer te bepalen
Inkomstenmethode, een meer diepgaande benadering waarbij meerdere factoren worden beoordeeld, waaronder resultatenrekeningen, prognoses, groeifactoren en kostenstructuur
Welke methode voor u de juiste is, hangt af van uw doelstellingen en bedrijfsstructuur. Dit is wat juridische en financiële professionals zo belangrijk maakt.
Pro tip: Overweeg om met meerdere taxateurs te werken wanneer u uw vraagprijs probeert te rechtvaardigen. Meerdere taxaties kunnen versterken wat uw bedrijf waard is.
2. Zoek juridische en financiële expertise.
Wat uw verkoopmotief ook is, het is van cruciaal belang om financiële, juridische, fiscale en bedrijfsadviseurs in te schakelen om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Er zullen veel details aan de orde komen waarop u misschien niet bent voorbereid, dus het is essentieel dat u over de juiste middelen beschikt. Deze deskundigen zullen u ook helpen de beste beslissingen te nemen om de meeste waarde uit uw bedrijf te halen.
Belangrijk is dat professionals van derden een neutrale aanpak hanteren. Deze experts hebben niet dezelfde emotionele band met uw bedrijf als u, dus hun aanpak zal rationele besluitvorming ondersteunen.
3. Huur een professionele bedrijfsmakelaar in om uw bedrijf op de lijst te zetten.
Een bedrijfsmakelaar zal helpen om uw bedrijf zichtbaarheid te geven op de markt waar u dat wilt en vergroot uw kansen op het vinden van de beste pasvorm. Hun gevestigde netwerken kunnen u helpen toegang te krijgen tot kopers die u zelf niet had kunnen vinden. Een makelaar kan u ook helpen een realistische vraagprijs vast te stellen, uw bedrijf aan potentiële kopers te verkopen en namens u contact op te nemen met potentiële kopers.
4. Stel een realistische vraagprijs vast.
Als uw bedrijf het goed doet, kan het verleidelijk zijn om een zeer hoge vraagprijs te stellen. In werkelijkheid zullen kopers naar veel factoren kijken wanneer ze een aankoop overwegen. Bedenk hoe al deze aspecten een rol zullen spelen en hoe u het bedrijf vanuit alle invalshoeken zou bekijken als u de koper was. Denk aan winst, klantenrelaties, reputatie, marktaandeel en de persoonlijke tijdsinvestering die de nieuwe eigenaar nodig zal hebben om de overgang succesvol te laten verlopen. Er zijn ook praktische overwegingen, zoals of er schulden af te lossen zijn of tastbare activa die waarde hebben of verkocht kunnen worden. Stel uw vraagprijs dienovereenkomstig vast.
Leestip: https://www.overnameadvies.nl/bv-verkopen
5. Breng uw papierwerk op orde.
Het papierwerk voor de verkoop van een bedrijf begint lang voordat u een bordje “te koop” ophangt. Alle potentiële kopers zullen bewijs willen zien van een succesvolle staat van dienst, waaronder:
Belastinggegevens van ten minste de drie voorgaande jaren
Financiële gegevens, zowel actueel als geprognosticeerd
Bestaande overeenkomsten die een sterke klantenbasis aantonen
Een cash flow verslag
6. Scheid uw persoonlijke uitgaven van de zakelijke.
Als u persoonlijke en zakelijke uitgaven nog steeds door elkaar gebruikt, was het gisteren tijd om ze te scheiden. Hoewel het niet ongebruikelijk is voor ondernemers om persoonlijke uitgaven via hun bedrijf te laten lopen, kan een dergelijke gewoonte aanzienlijke gevolgen hebben op de lange termijn, en het geeft een vertekend beeld van uw werkelijke financiën aan een potentiële koper. Betaal uzelf op regelmatige tijdstippen, zoals bij een salaris, op de manier die voor uw bedrijf het beste werkt. Als je niet zeker weet hoe je dit moet opzetten, praat dan met de professionals die je hebt ingehuurd om te helpen met je verkoop.
Tip: Bedrijf verkopen – Geen verkoop, geen kosten – OvernameAdvies.nl
7. Laat aanbiedingen op papier zetten.
Praten is goedkoop. Als en wanneer er aanbiedingen binnenkomen, is het noodzakelijk om dingen op papier te hebben om nauwkeurige en goede vergelijkingen te kunnen maken. Prijs is niet de enige factor om te overwegen, dus het zal nuttig zijn om de details van elk aanbod te noteren om uiteindelijk te bepalen welke het beste voor u is.