Geplaatst op
Bonnetjes, offertes, facturen, btw, belastingaangiftes: voor veel zzp’ers is de administratie een doorn in het oog. Toch is het belangrijk om als zelfstandige je administratie goed bij te houden en alle aangiftes op tijd in te dienen. Zo voorkom je boetes van de Belastingdienst en bespaar jij jezelf een hoop stress omdat je alles op het laatste moment moet doen. Maar hoe pak je dit zelf zo efficiënt mogelijk aan?
Houd orde
Om te zorgen dat je administratie geen grote chaos wordt, is het verstandig om gelijk orde aan te brengen. Maak op je computer een duidelijke indeling voor alle facturen en offertes en plan een vast moment in waarop je alle betalingen controleert. Maak een alert aan voor jezelf wanneer het weer tijd is voor de btw-aangifte en begin hier op tijd mee. Ga ook zeker niet slordig om met bonnetjes. Zet bijvoorbeeld een aantal postvakjes neer in je kantoor en niet deze vast aan een vel papier. Zo weet jij zeker dat je het niet kwijt gaat raken. Het is overigens verplicht om de genoemde documenten zeven jaar te bewaren. Na afloop van een kalenderjaar is het daarom verstandig om alles te bundelen in een grote map.
Handige tools
Houd jij je administratie bij in bijvoorbeeld Excel en bezorgt je dit regelmatig enorme frustratie? Dan zijn er ook een aantal handige online tools voor de boekhouding. Voorbeelden hiervan zijn Jortt en Reeleezee. Tegen een kleine vergoeding per maand kun jij hier je hele administratie aan koppelen. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld je bankafschriften toe te voegen aan het systeem. Op deze manier heb jij je hele administratie in een programma en kan je snel alle benodigde gegevens verzamelen voor je btw-aangifte.
Schakel een specialist in
Ben jij succesvol in je werkzaamheden, maar krijg je al stress als je denkt aan je administratie? Dan kan je ook al het werk uit handen geven en een specialist voor de administratie van de zzp’er inschakelen. Zo hoef jij je niet meer druk te maken of de belastingaangifte wel op tijd wordt gedaan. Het enige wat je hoeft te doen is de specialist op tijd van de juiste informatie voorzien. Daarnaast heb je een vast contactpersoon die ook nog eens bereikbaar is in de avonduren en in het weekend. Handig, want als ondernemer stopt het werk natuurlijk nooit.